حسین رزقی اِسبو
حسین رزقی اِسبو

حسین رزقی اِسبو

I Love Genetic

گزارشکار آزمایشگاه بیوشیمی 2 «اندازه گیری اسید اوریک ادرار»

برای مشاهده به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید

 
 

اندازه گیری اسید اوریک ادرار:

اگر در ترکیب سنگ کلیه و سنگ ادراری، کلسیم وجود نداشته باشد، نمی توان آن را با رادیوگرافی تشخیص داد. شایعترین سنگهای غیر حاجب، سنگهای اسید اوریکی می باشند. جنس سنگهای اسید اوریکی اکثرا از پورین است.

 

سنگهای ادراری بر حسب محل آنها به سه دسته بررگ تقسیم می شوند: سنگ کلیه، سنگ حالب و سنگ مثانه. عامه مردم سنگهای ادراری به نام سنگ کلیه می شناسند. شایعترین سنگهای ادراری، سنگهای کلسیمی هستند. تقسیم بندی دیگری نیز برای سنگهای ادراری وجود دارند و آن بر حسب دیده شدن آنها در رادیوگرافی است. اگر در ترکیب سنگ، کلسیم وجود داشته باشد، حاجب اشعه ایکس می شود و در رادیوگرافی دیده خواهد شد که کلا به آنها سنگهای حاجب گفته می شود. اگر در ترکیب سنگ کلسیم وجود نداشته باشد، در نتیجه حاجب اشعه ایکس نخواهد بود و نمی توان آنرا با رادیوگرافی تشخیص داد. اینگونه سنگها را سنگهای غیر حاجب می نامند که آنها را با سونوگرافی تشخیص می دهند. شایعترین سنگهای غیر حاجب، سنگهای اسید اوریکی می باشند. اهمیت سنگهای اسید اوریکی در دو موضوع است:

 

با رعایت رژیم غذائی و مصرف دارو از عود این سنگها به مقدار زیاد می توان جلوگیری کرد.

 

بر خلاف سنگهای کلسیمی با تجویز دارو می توان تعداد قابل ملاحظه ای از این سنگها را حل کرد.

 

وقتی غلظت یک ملحی در ادرار از میزان مشخصی می گذرد دیگر آن ملح نمی تواند در ادرار به شکل محلول باقی بماند و در نتیجه رسوب می کند و هسته اولیه سنگ را تشکیل می دهد. جنس سنگهای اسید اوریکی اکثرا از پورین می باشد. پروتئینها مانند گوشت سرشار از پورین می باشند. پورین در بدن شکسته و به تعدادی محصول مختلف تبدیل می شود. یکی از محصولات شکسته شدن پورین، اسید اوریک است. اگر pH ادرار پائین بیاید (ادرار اسیدی شود) فراورده های ناشی از شکسته شدن پورین در ادرار رسوب کرده و سبب تشکیل سنگهای اسید اوریکی می شوند. گاها بر روی هسته اولیه که اسید اوریک می باشد، کلسیم رسوب کرده و ایجاد سنگهای کلسیمی را می کند. اسید اوریک یک اسید ضعیف است. وقتی غلظت اسید اوریک ادرار از میزانی که قابل حل در ادرار است، عبور می کند، شروع به رسوب در کلیه ها می کند. این میزان اسید اوریک قابل حل، رابطه مستقیم با pH ادرار دارد. اسید اوریک یک ماده نسبتا نا محلول است. میزان غلظت آن در ادرار رابطه مستقیم با میزان آن در رژیم غذائی دارد. اسید اوریکی که مصرف می شود از روده ها جذب خون شده و سپس وارد کلیه می شود و توسط لوله های کلیوی داخل ادرار ترشح می شود. مقداری از اسید اوریک ترشح شده مجددا توسط همان لوله های کلیوی جذب خون می شود. بنابراین با سه مکانیسم زیر سنگهای اسید اوریکی تشکیل می شوند:

 

مصرف بیش از حد پورین که منجر به تولید مقادیر زیادی اسید اوریک می شود.

 

ترشح بیش از اندازه اسید اوریک توسط لوله های کلیوی

 

کاهش جذب مجدد اسید اوریک توسط لوله های کلیوی

 

میزان شیوع سنگ اسید اوریکی در شهرها بیشتر از روستاها است. افرادیکه پروتئین زیاد مصرف می کنند، بیشتر مبتلا به سنگهای اسید اوریکی می شوند. بعلت تفاوت زیاد در میزان مصرف پروتئین در نقاط مختلف دنیا، شیوع سنگهای اسید اوریکی نیز در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. سنگهای اسید اوریکی در سفید پوستان بیشتر از سیاه پوستان و در مردان بیشتر از خانمها دیده می شوند. حدود 10 درصد سنگهای کلیوی را سنگهای اسید اوریکی تشکیل می دهند. از خصوصیات سنگهای اسید اوریکی عود آن است. سنگهای اسید اوریکی موقعی تشکیل می شوند که pH ادرار کمتر از 5/5 می شود. بنابراین یکی از راهای جلوگیری از عود سنگهای اسید اوریکی، افزایش دادن pH ادرار یا قلیائی کردن ادرار است. اگر ما pH ادرار را با تجویز مواد قلیائی به 5/6 – 6 افزایش دهیم، بسیاری از سنگهای اسید اوریکی موجود حل خواهند شد. هر ماه یک سانتیمتر از این سنگها را می توان با تجویز دارو حل کرد.

 

علل تشکیل سنگهای اسید اوریکی: بر خلاف سنگهای کلسیمی که در تعداد قابل توجهی از آنها با بررسی نمی توان علت خاصی را مشخص کرد، اگر در بیمارانیکه دارای سنگهای اسید اوریکی هستند بررسی انجام دهیم، اکثرا علتی یافت خواهد شد. مهمترین علل تشکیل سنگهای اسید اوریکی به قرار زیر هستند:

 

حجم ادرار اندک

 

رژیم غذائی سرشار از پروتئین حیوانی

 

اختلالات متابولیک که منجر به ورود مقادیر زیادی اسید اوریک به ادرار می شوند.

 

بعضی بیماریها که سبب تشکیل سنگهای اسید اوریکی می شوند، مهمترین آنها عبارتند از:

 

o بیماری نقرس که ناشی از وجود پروتئین بیش از حد در جریان خون می باشد.

 

o دیابت نوع 2: این بیماران ادرار بشدت اسیدی دارند و در ادرار اسیدی، سنگهای اسید اوریکی به راحتی تشکیل می شوند.

 

o اسهال مزمن

 

مصرف مشروبات الکلی که سبب تشکیل مقادیر زیادی اسید اوریک در ادرار می شوند.

 

بعضی از انواع کم خونیها

 

سرطانها

 

مسمومیت باسرب، مثل کارگرانیکه در باطری سازی کار می کنند.

 

عدم مصرف غذا به مدت زمان طولانی

 

بعضی فاکتورهای ارثی

 

کاهش سیترات ادرار

 

تشخیص و بررسی

 

برای تشخیص سنگهای اسید اوریکی از مجموعه ای از اقدامات پاراکلینیک استفاده می شود. برای اثبات وجود سنگ از سونوگرافی و عکس رنگی از کلیه ها استفاده می شود. بررسیهای آزمایشگاهی باید مختص این بیماران باشد. مهمترین اقدام، اندازه گیری میزان اسید اوریک ادرار 24 ساعته و میزان اسید اوریک سرم می باشد. اگر بتوانیم سنگ رت بدست بیاوریم، باید آنرا جهت تجزیه به آزمایشگاه فرستاد.

درمان بیماران مبتلا به سنگهای کلیوی اسید اوریکی

 

اولین قدم قلیائی کردن ادرار و رقیق نمودن ادرار (توسط مصرف آب زیاد) می باشد. اورات سدیم 15 بار بیشتر از اسید اوریک در ادرار قابل حل است. اگر pH ادرار 8/6 باشد، اورات سدیم ادرار 10 بار بیشتر از اسید اوریک ادرار می شود و اگر pH ادرار به 8/7 افزایش یابد، اورات سدیم ادرار 100 برابر اسید اوریک ادرار می شود.

 

باید حداکثر تلاش را کرد که سنگ در داخل کلیه تشخیص داده شود. چون آنجا می توان به راحتی سنگ شکن انجام داد. بخصوص در سنگهای اسید اوریکی می توان با تجویز داروهای بخصوصی، سنگ را در داخل کلیه حل کرد. اگر سنگ از کلیه خارج و وارد حالب شود، هم درد فوق العاده شدید ایجاد می کند و هم اینکه سبب آسیب کلیه شده و باید خارج گردد. سنگهای کوچکتر از 6 میلیمتر معمولا خود بخود و یا به کمک دارو دفع می شوند، ولی سنگهای بزرگتر معمولا نیازمند مداخله جراحی هستند.

پیشگیری:

 

 از تشکیل سنگهای اسید اوریکی به راحتی می توان جلوگیری کرد. برای جلوگیری از عود سنگهای اسید اوریکی سه اقدام زیر اساسی می باشند:

 

قلیائی کردن ادرار با مصرف مواد بخصوص

 

افزایش حجم ادرار به حداقل سه لیتر در روز

 

اجتناب از خوردن موادیکه سرشار از پورین هستند. مواد غذائی زیر حاوی پورین زیاد می باشند:

 

o پروتئینها

 

o جگر

 

o مرغ و ماهی

 

o اسفناج

 

o نخود فرنگی

 

o حبوبات

 

o مارچوبه

 

 دکتر صفری نژاد، ارولوژیست

 

گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم

http://www.tebyan-zn.ir/healthy_safe_life.html

مطالب گردآوری شده از منابع اینترنتی در این وب سایت تنها جنبه اطلاع رسانی عمومی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفا جهت هرگونه بررسی پزشکی با پزشک متخصص خود مشاوره نمایید .

آرشیو های مرتبط : سنگ کلیه , سنگ ادراری , اسید اوریک , سنگ مثانه ,

مطالعه این مطالب را نیز پیشنهاد میکنیم : :

 

    خرمالو ؛ نرم‌کننده سینه و دافع سنگ کلیه

    سنگ کلیه و راه های درمان آن

    سنگ کلیه و راه های درمان آن

    نوشیدن آب کافی از بروز سنگ کلیه جلوگیری می کند

    ارتباط تغییرات آب و هوایی و بیماری های دستگاه ادراری تناسلی

    آشنایی با انواع سنگ‌های ادراری

    علت تشکیل سنگهای کلسیمی

    سنگهای ادراری اسید اوریکی

    سنگ های دستگاه ادراری(سنگ مثانه)

    پرسش و پاسخهایی در مورد سنگهای ادراری

    دلایل بالا بودن اسید اوریک خون دریک فرد

    علت بالا بودن سطح اسید اوریک

    عوارض افزایش اسید اوریک خون را بشناسیم

    سنگ‌های سیستم ادراری

    رژیم غذایی و ایجاد سنگ های ادراری

    انواع سنگهای سیستم ادراری

    درمان دارویی و سنگ شکنی سنگهای ادراری

    جراحی باز در درمان سنگ‌های ادراری

        وسایل مورد نیاز: سمپلر50 و 1000 میکرولیتری- لوله ی آزمایش- آب مقطر-محلول استاندارد-معرف – ادرار 24 ساعته -بن ماری 37 درجه-دستگاه اسپکتوفتومتری و شیکر

        روش انجام آزمایش: با سمپلر 50 میکرولیتری از ادرار 24 ساعته بر میداریم و در لوله ی T   میریزیم. با همان سمپلر از محلول استاندارد بر داشته و در لوله ی S میریزیم.همچنین با سمپلر 50 میکرولیتری آب مقطر را بر میداریم و در لوله ی B می ریزیم.با سمپلر 1000 میکرولیتری ،1CC  از معرف برداشته و دو بار (یعنی 2CC)در لوله های T و S و B میریزیم.

        لوله ها رو با استفاده از دستگاه شیکر ، محلول رو شیک میکنیم.بعد سه محلول را به مدت 10 دقیقه در بن ماری قرار میدهیم

        بعد از 10 دقیقه محلول ها را از بن ماری در اورده و با استفاده از دستگاه اسپکتوفتومتری غلظت محلول ها را میخوایم

        طریقه ی استفاده از دستگاه اسپکتوفتومتر:دستگاه را  تنظیم میکنیم 2)دکمه ی SET-ZERO رو میزنیم تا دستگاه رفرش شود 3)محلول B  را در ظرف کووت میریزیم و درون دستگاه قرار میدهیم 4)دکمه ی BLANK T100 رو میزنیم 5)کووت را از دستگاه در آورده و آن را آب شستشو میدهیم. درون کووت یکی از محلول های S میریزیم و دکمه ی ABS-START   رو میزنیم و عددی که ثبت شده را یادداشت میکنیم. 6)برای محلول T هم همین کار رو میکنیم و عدد روی دستگاه رو میخونیم

ODT=0/008

ODS=0/007

CS=5

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد